SailingDutchman_logo_whitetxt_2021

Met code rood naar Oostenrijk

De weersvoorspellingen voor Oostenrijk waren duidelijk de afgelopen week: sneeuw, sneeuw en nog eens sneeuw. Geen twijfel over mogelijk: het was code rood. Maar ja, wij hadden twee groepen besproken. En die vroegen ons natuurlijk: “Gaat het door? Kan het wel?” Wij zeiden: “Natuurlijk gaat het door!” Want dat is onze toegevoegde waarde als incentivebureau: zorgen dat de events altijd doorgaan. Dus gingen wij die kant op. En jawel: al bij Salzburg begon het te sneeuwen. En dat ging maar door. Echt niet normaal, we konden alleen stapvoets verder. Ik was samen met een klant onderweg en had hem van te voren gewaarschuwd: je moet echt goede sneeuwkettingen hebben, anders kom je niet boven. Want we overnachtten in een prachtige boerderij, hoog op een berg.

Avontuur

Dan zie je dat wij Nederlanders soms een beetje naïef zijn als we op wintersport gaan. We halen onze sneeuwkettingen gewoon ergens van zolder of tikken goedkope op de kop bij – met alle respect – de ANWB. Dus halverwege de berg: bam, eerste sneeuwketting kapot, en even later: tweede sneeuwketting kapot. Dan heb je vervolgens drie uur nodig om vijf kilometer af te leggen, ook nog eens met hulp van een sympathieke local. Maar goed, als dat allemaal goed afloopt, zit je ’s avonds laat extra lekker aan de bar en heb je een mooi avontuur beleefd.

IJsdriften in Oostenrijk

De volgende dag zagen we het meteen toen we wakker werden: het sneeuwde nog steeds. Het kwam echt met bakken naar beneden. Het gevolg: alle pistes afgesloten en alle liften dicht. De ‘gewone’ gasten natuurlijk chagrijnig, want die konden niet skiën. Maar wij – daar zijn we een evenementenbureau voor – hadden andere plannen: wij gingen beneden in het dal ijsdriften met de groep. En dan maakt het niet uit wat voor weer het is. Je zit droog in een auto en rijdt over een bevroren meer. Laat het maar sneeuwen, je ploegt er wel doorheen.

Tot het donker werd

En daar gingen ze, de mannen: als kleine kinderen achter elkaar aan, en maar racen. In het begin denk je nog: zo groot is het meer nou ook weer niet, het is wel een keertje klaar. Maar welnee, ze wisten niet van ophouden en gingen door tot het donker werd. Zo nu en dan klonken er kreten van vreugde als er iemand vast kwam te zitten, want dan konden ze elkaar vrolijk lostrekken uit de sneeuwhopen. En daarna: gewoon weer doorgaan.

Vrachtwagen

De volgende dag zouden we op een ander bevroren meer in een dal verderop gaan racen. Iedereen was zo enthousiast dat ze geen minuut wilden verliezen en de vrachtwagen met hun eigen auto’s ’s nachts al wilden verplaatsen. Ik had ze gewaarschuwd: heren, het is echt code rood, die vrachtauto kan alleen overdag rijden. Afijn, het einde van het liedje was dat hij er toch in het donker naartoe ging en – daar kon je op wachten – vlak voor de eindbestemming in slow motion van de weg afgleed. Gelukkig bleef hij hangen in een greppel, maar hij zat wel muurvast. Op zo’n moment kun je toch niks meer doen, dus zijn we maar naar bed gegaan.

Extra dag

De volgende ochtend hebben we via via de lokale brandweer opgetrommeld, die ons er met lieren en een hoop poeha uittrok. En toen kon er weer geracet worden. De mannen vonden het zo verschrikkelijk leuk dat ze tussen de middag al zeiden: “We boeken volgend jaar zeker weer, maar dan willen we een extra dag rijden op de baan, want we raken hier niet uitgespeeld. Dan willen we ook nog een dag skiën én nemen we onze vrienden mee, want dit is zo te gek!” Ze stuurden alleen maar vrolijk appjes en berichten naar huis: “Wat nou code rood? Wij zijn hier leuk aan het spelen!”

Spannend

Het was eerlijk gezegd best spannend of het allemaal zou lukken, code rood is natuurlijk niet niks. Maar na afloop reed ik met een grote glimlach naar huis, wetende dat het event goed was gegaan en de klant meer dan tevreden was. En ook in de wetenschap dat je, mits je alles goed voorbereidt, ook met heel slecht weer hele leuke dingen kunt doen.

Ilmar Wessels

Entrepeneur @Sailing Dutchman Events

Heb je interesse in een van onze bedrijfsuitjes, incentives of events?

Of heb je een idee maar het staat er (nog) niet tussen. Vul dan ons contactformulier in of stuur ons een appje. Wij denken graag met je mee.

Contactgegevens