SailingDutchman_logo_whitetxt_2021
Search
Close this search box.

Spaar zoveel mogelijk herinneringen

Tijdens onze gezinsvakantie, afgelopen zomer, vroeg mijn oudste dochter: “Pap, wat doe jij nou eigenlijk, behalve leuke reisjes maken met mensen?” Daar moest ik even over nadenken. “Ik bezorg mensen herinneringen,” antwoordde ik na een tijdje.

Natuurlijk wilde ze weten wat ik daarmee bedoelde. “Luister”, zei ik, “weet jij nog wat heb jij de laatste vijf jaar op jouw verjaardag heb gekregen?” Het was een tijdje stil, ze dacht duidelijk diep na. Daarna schudde ze haar hoofd. “Nee, eigenlijk niet.” Toen ik vroeg of ze nog wist wat wij de laatste vijf vakanties allemaal hadden gedaan, veerde ze op. “Ja, dat weet ik!” En ze somde moeiteloos alle vakantiebestemmingen op van de afgelopen vijf jaar. “Nou”, zei ik, “dat doe ik voor mijn werk.”

Grote ogen

Even later kwamen er wat vakantievriendinnetjes langs om te spelen. Er werd al snel gevraagd wat de ouders van de meiden deden. De meeste antwoorden waren weinig verrassend: ze werkten bij een bank, in het onderwijs of bij een bedrijf. Toen hoorde ik mijn dochter zeggen: “Mijn vader verkoopt herinneringen.” Die meisjes keken haar natuurlijk met grote ogen aan. “Nou”, zei ze, “weten jullie wat je de laatste vijf jaar voor je verjaardag hebt gekregen?” Toen dacht ik: ja, ze heeft het begrepen.

Saai verhaal

Later hadden we het er nog even over. “Weet je, er is niets mooiers dan het sparen van zoveel mogelijk herinneringen”, zei ik. “Want dat is waar je met je vriendinnetjes over praat en waar je blij van wordt. En dat geldt ook voor volwassenen. Als je een nieuwe auto koopt, dan is het de eerste keer leuk om ermee thuis te komen. Je gooit de sleutels op tafel en maakt er helemaal de blits mee. Maar daarna heb je het er niet meer over, dan is het een saai verhaal geworden. Terwijl: heb je iets bijzonders beleefd, dan blijft het je altijd bij.”

Binding

De waarde van een herinnering wordt ontzettend onderschat. Onze hele maatschappij is erop gebaseerd om iets te kopen, daar een kort moment blij mee te zijn om het vervolgens af te danken en weg te gooien. Maar herinneringen draag altijd bij je, die gaan nooit meer weg. Sterker nog: die worden alleen maar mooier. Maak je herinneringen met je bedrijf of met een vriendengroep, dan zorgt dat voor ontzettend veel binding met elkaar. Want als je samen kunt putten uit een vaatje herinneringen, dan heb je het daarover wanneer je bij elkaar zit. “Weet je nog toen we die bergtop in Oostenrijk hebben beklommen, of toen we die zeiltocht in Kroatië maakten? Of toen we op Terschelling over het strand fietsten op een fatbike en helemaal vies en besmeurd thuiskwamen? Geweldig was dat!”

Waarde

Het grappige is dat we bijna alles kunnen berekenen in het leven. We kunnen allerlei zaken kwantificeren en er een waarde aan koppelen. Maar dat geldt niet voor herinneringen. Terwijl iedereen snapt dat herinneringen een enorme waarde vertegenwoordigen. Niet alleen voor onze rijkdom als mens, maar ook voor je bedrijf. Want als je met elkaar dat soort herinneringen opbouwt en in je bedrijfs-dna vastlegt, krijg je veel meer werkplezier samen. Ben je bereid harder te werken, voel je je gezonder, en ben je fitter. Dat werkt door in alle facetten van een bedrijf.

Menselijk kapitaal

Maar op die manier denken we vaak niet. Bedrijfsuitjes en incentive reizen zien we als luxe. Het kost tijd, het kost geld, en wat levert het eigenlijk op, denken we. Maar dan vergeten we dat het menselijk kapitaal het meest waardevolle is wat er is, in ieder bedrijf. We investeren wel in leaseauto’s, of in een mooi gebouw en een ergonomisch verantwoorde werkplek. Maar we vergeten om iemand simpelweg gelukkig te maken, waardoor hij beter gaat werken, productiever is en minder vaak ziek. En we vergeten ook dat het hebben van gezamenlijke herinneringen de beste manier is om de onderlinge band te versterken. En meer binding met het bedrijf betekent automatisch minder verloop. Dat is nog eens een besparing!

Kortom: maak zoveel mogelijk herinneringen met elkaar. Dat is niet alleen maar leuk op de korte termijn, maar juist op de lange termijn van onschatbare waarde.

Kortom: spaar zoveel mogelijk herinneringen!

Ilmar Wessels, entrepeneur Sailing Dutchman Events

Heb je interesse in een van onze bedrijfsuitjes, incentives of events?

Of heb je een idee maar het staat er (nog) niet tussen. Vul dan ons contactformulier in of stuur ons een appje. Wij denken graag met je mee.

Contactgegevens