SailingDutchman_logo_whitetxt_2021

Incentive als HR Tool

Het is al zo vaak gezegd: als iets koopt, heb je er eventjes plezier van en vervolgens ebt het blije gevoel snel weer weg. Maar als je hetzelfde bedrag besteedt aan een ervaring, dan heb je er voor jaren plezier aan. Zo werkt het ook bij het belonen van je werknemers. Krijg je een loonsverhoging, ben je best even blij, maar ben je het al bijna weer vergeten wanneer je de deur uitloopt. Maar mag je mee op een leuk en bijzonder uitje, dan heb je het er nog jaren over.

Investeren

En dat hoort helemaal bij deze tijd. Sterker nog, het is haast een secundaire arbeidsvoorwaarde om met elkaar wat leuks te beleven. Je ziet dat juist die bedrijven die momenteel succesvol zijn, hierin investeren. En dat de bedrijven die dat niet doen, problemen hebben. Lees de kranten er maar op na: de economie trekt aan, maar de werknemers worden niet beloond. Het gevolg laat zich raden: eindeloze discussies – en als je niet uitkijkt stakingen – over relatief kleine loonsverhogingen. Doodzonde, en nergens voor nodig. Want op het moment dat mensen tevreden zijn en zich gewaardeerd voelen, heb je dat soort discussies niet.

Arctic river floating Ruka Finland

Happy

Er wordt vaak alleen naar de kostenkant gekeken van een uitje, maar niet naar de inkomstenkant: wat doet het met mijn mensen op de werkvloer. Daar liggen voor werkgevers enorme kansen. Want op het moment dat iedereen happy is, heb je minder ziekteverzuim, gaat iedereen met plezier naar het werk, gaat men beter met elkaar om en wordt er uiteindelijk veel efficiënter gewerkt.

 

Incentives nieuwe stijl

Een mooie ontwikkeling is ook de ‘incentives nieuwe stijl’. Waar vroeger alleen de salestoppers meegingen die hun targets hadden gehaald, heb je nu ook de sociale incentives voor mensen die zich op andere terreinen onderscheiden. Neem diegene die het ziekteverzuim van een collega’s zonder morren opvangt, of die collega die altijd voor anderen klaarstaat. Of de servicemonteur die zo klantvriendelijk is dat hij voortdurend nieuwe klanten aanbrengt. Die mensen presteren – vaak in stilte – ook excellent. En dus mogen zij nu ook mee. Ik zie steeds meer klanten die juist deze mensen eruit lichten en ze in het zonnetje zetten. En vergis je niet wat dat oplevert, want op die manier motiveer je alle delen van de werkvloer. Moet je kijken wat dat op je productieafdeling doet. Echt, dan gebeurt er wat!

berbers-maken-hun-dromedarissen-klaar-voor-een-tour

Back to basic

Slimme werkgevers zien dat zo’n incentive nieuwe stijl een bijna onmisbare tool is om je werknemers te motiveren. En ja, daarin past juist de authentieke beleving. We worden zo doodgegooid met hyperervaringen dat we echt weer back to basic willen. En bovendien: zo’n stille harde werker zit niet te wachten op luxe liflafjes en champagne, daar worden ze niet blij van. Dat worden ze wel van een geweldige en onvergetelijke ervaring. En zeker weten: daar zullen ze het nog jaren over hebben.

Tot snel!

Ilmar Wessels (directeur Sailing Dutchman Events)

Heb je interesse in een van onze bedrijfsuitjes, incentives of events?

Of heb je een idee maar het staat er (nog) niet tussen. Vul dan ons contactformulier in of stuur ons een appje. Wij denken graag met je mee.

Contactgegevens