Echte mensen en echte beleving

Als je een event in het buitenland organiseert, is niets zo makkelijk als in zee te gaan met een DMC, een destination management company. Een DMC is een lokaal evenementenbureau dat gespecialiseerd in activiteiten on the spot. Je belt ze, zij pakken hun brochure erbij en jij vinkt aan wat je wilt doen. Alles is voorgekookt, alles is standaard, de activiteiten zijn waar ook ter wereld zo’n beetje hetzelfde en dus heel eenvoudig te regelen.

Super toeristisch

Binnenkort gaan we met mensen van een ICT-bedrijf zeilen rond Menorca. Een prachtig en nog vrijwel onbedorven eiland dat een stuk minder bekend is dan de buureilanden Mallorca en Ibiza. Maar de zeilboten waar we mee gaan varen liggen op Mallorca en daar zullen we dus moeten starten. Wat te doen als je op zo’n super toeristisch eiland als Mallorca toch een authentieke ervaring wilt bieden?

Onorthodox

Dan doe je dus wat wij van Sailing Dutchman altijd doen: ruim van te voren op onderzoek gaan. En dus nam ik samen met iemand van het bedrijf het vliegtuig naar Mallorca. Onderweg legde ik haar uit dat wij nogal onorthodox zijn in onze werkwijze. “Wij werken bij voorkeur met locals, die vanuit hun passie en hun hart over de streek, de producten en de geschiedenis kunnen vertellen, en dus liever niet met een DMC. Maar we zullen beide opties onderzoeken, dan kun jij na afloop aangeven wat je wilt.” Dat leek haar een prima plan.

Wijnboer geniet van druiven

Scootertjes

Van te voren had ik bedacht hoe we na aankomst op Mallorca het grootschalige toerisme inclusief hoogbouw zo snel mogelijk konden ontvluchten. Mijn idee was om op scootertjes een tocht te maken door het landschap, dwars door de bergen, om vervolgens te lunchen in een restaurantje hoog op de berg, met uitzicht over de olijfboomgaarden. Hoe je zoiets vindt? Zoals we dat altijd doen: gewoon ter plekke informeren. En dat werkte ook dit keer: de eigenaresse van de scooterverhuur begon te stralen en begreep precies wat ik bedoelde. “Ik zal u uitleggen waar het is en ze zo even bellen, dan weten ze dat u eraan komt. Het is al generaties lang in handen van dezelfde familie en het eten is er eenvoudig maar heerlijk.”

Contact

Eenmaal boven, bij het restaurantje, bleek het precies zo te zijn zoals we hadden gehoopt. De ontvangst gastvrij, het eten puur en heerlijk met uitsluitend verse en lokale producten, en het uitzicht fenomenaal. “Het vervoer heeft een bijkomend voordeel”, zei mijn reisgenote. “In een auto of in een bus gaat iedereen op zijn telefoon zitten werken. Op een scooter kan niemand bij zijn telefoon en moet je dus wel contact maken met elkaar en met de omgeving. En dat is precies de bedoeling van ons event.”

Steiger

Ook over het vervolg had ik nagedacht: met de scooter over kleine weggetjes naar beneden om uit te komen bij een restaurant, gebouwd op een klein eilandje waar je alleen via een lange steiger kon komen. “Op het eilandje liggen de zeilboten klaar en stappen jullie aan boord”, zei ik. “En dat is de kickoff van jullie event.”

Acteurs

ICT-dame was superenthousiast en zag het helemaal zitten. Maar ik zei: “Ho, we zijn nog niet bij de plaatselijke DMC geweest. Laten we daar ook even gaan kijken, dan weet je wat er nog meer mogelijk is.” Eenmaal binnen vertelde ik waarvoor we kwamen. Dat we op zoek waren naar echte ervaringen en het eiland wilden beleven zoals het ooit was. “No problem”, zei de DMC-medewerker, “what do you want? I’ve got 78 activities!” “Nou”, zei ik, “we willen bijvoorbeeld een olijfboomgaard in met iemand die er zijn leven lang heeft gewerkt en daarover vertelt.” Zijn antwoord was verrassend, zo niet verbijsterend. “Well, I’ve got perfect actors for you!” “Maar onze gasten zijn slimme mensen, die prikken daar zo doorheen”, stribbelde ik tegen. “No, no, they are really good actors!”

Noorderlicht in Noorwegen

Echte ervaringen U begrijpt dat we snel weer buiten stonden en dat er weinig discussie was over het programma. Sterker nog, ze zei: “Ik denk dat de wereld snakt naar bedrijven zoals jullie, die echte en eerlijke ervaringen bieden. Maatwerk en authentieke ervaringen, dat is wat we zoeken. Beleving is de key. Wij willen proeven van echte producten, en bovenal: luisteren naar echte mensen.”

Ilmar Wessels

Entrepeneur @Sailing Dutchman Events      

Heb je interesse in een van onze bedrijfsuitjes, incentives of events?

Of heb je een idee maar het staat er (nog) niet tussen. Vul dan ons contactformulier in of stuur ons een appje. Wij denken graag met je mee.

Contactgegevens