Employment Experiences

Hoe behoud je de juiste mensen

Het is voor veel bedrijven een groot probleem: het vinden van goede mensen. En dat niet alleen: heb je ze eenmaal gevonden, hoe zorg je dan dat je ze houdt? Een van de manieren om mensen te vinden én te behouden, is het bieden van Employment Experiences. Oftewel: het bieden van ervaringen die zo bijzonder zijn dat ze zorgen voor blijvende loyaliteit en commitment.

Ervaringen  waar nog jaren over gepraat wordt

Voor de ervaringen op de werkvloer ben je als bedrijf zelf verantwoordelijk. Maar de belevenissen daarbuiten, hoe pak je dat aan? Hoe bied je jouw mensen ervaringen aan die zo bijzonder zijn dat ze het er nog jaren over hebben? Belevenissen die hen het gevoel geven echt iets bereikt te hebben, en die ervoor zorgen dat de cohesie binnen het bedrijf significant toeneemt. Belevenissen die bovendien worden rondverteld en rondgestuurd. “Kijk eens wat voor supergave dingen wij hier doen en op wat voor supergave locaties!” Een betere boodschap kun je als bedrijf niet uitzenden. “Dit soort dingen beleef je ergens anders niet, dus moet je hier komen werken. Word daarom deel van ons team!”

 

Blij

Ik moet eerlijk bekennen dat ik van de term ‘Employment Experiences’ nog nooit had gehoord. Bij Sailing Dutchman verzorgen we bijzondere bedrijfsreizen naar bijzondere locaties, en dat doen we omdat we daar – net als onze klanten – heel blij van worden. Zo was ik onlangs met een groep medewerkers van een bedrijf in Noorwegen. De trip startte in een hotel, waar we ’s ochtends heel vroeg op stonden om samen met een gids off the road naar de wereldberoemde Preikestolen te klimmen. Dat was best zwaar en iedereen kwam boven met het gevoel iets heel bijzonders te hebben gepresteerd.

Off the beaten track Preikestolen

Verlaten vallei

De volgende dag bracht een bus ons bij een afgelegen steigertje waar een paar kano’s voor ons klaar lagen. Een aardige Noor begeleidde ons, in een motorbootje voor de bagage. “Als ik toch achter jullie aan vaar, gooi ik meteen een vislijntje uit. Stel ik vang een dikke zalm, dan kan die vanavond op het vuur.” Zo peddelden wij kilometers lang over een van de langste meren van de Noorse westkust. We kwamen uit in een prachtige, totaal verlaten vallei waar een Noors stel woont dat daar eigenlijk zo min mogelijk mensen wil hebben. Dus geen website, geen reclame, geen deal met Booking.com, en geen people pollution. Om er te komen moet je of een bootje regelen of minstens zeven kilometer lopen. Inderdaad, het ‘Floortje naar het einde van de wereld’-gevoel.

Fortune

Ben je er eenmaal, dan spreekt het vanzelf dat je – hoe verwend je ook bent –zelf je bed opmaakt en het geen enkel probleem vindt om een kamer te delen. “Ilmar, this is epic, this is fantastic”, zei een van de deelnemers. En de CEO voegde eraan toe: “Ilmar, this is f**king Employment Experience. This is worth a fortune!”

Ook mooi was dat de vrouwelijke eigenaar aan de gasten vroeg wie dit allemaal geregeld had. “Hoe hebben jullie ons in godsnaam gevonden? Wij proberen hier zo min mogelijk mensen te krijgen en dan komt zo’n groep Nederlanders hier voor een bedrijfsuitje!”

Epische locatie

Afijn, we zaten ’s avonds bij het kampvuur met het uitzicht over het meer in een nacht die maar niet donker wilde worden, toen een van de mensen op zijn telefoon een filmpje liet zien van een eerdere trip. Toegegeven, het was een gelikt filmpje, gemaakt op een schitterende plek aan zee, inclusief wakker worden op het strand. Maar de reacties? “Pfff, that’s boring. Wat we nu hebben gedaan, heeft nog niemand gedaan. Dit is pas een epische locatie!”

Trodla cabin on Ardal

Vertrouwen

Gaan waar anderen nog niet zijn geweest, wegen inslaan die anderen voorbijrijden, locaties zoeken die niet eventjes te Googlen zijn. Dat is waar wij van Sailing Dutchman voor staan, ook al kost het tijd en vraagt het vertrouwen. Het betekent zoeken, tijd investeren en nog meer zoeken. Maar het is het waard. Omdat het altijd meer oplevert dan het duurste vijfsterrenhotel en het beste sterrenrestaurant. Want dat is, hoe aangenaam ook, geen experiencen. En al helemaal geen Employment Experience.

“Discover the unexpected”

Ilmar Wessels, Entrepreneur Sailing Dutchman Events

Heb je interesse in een van onze bedrijfsuitjes, incentives of events?

Of heb je een idee maar het staat er (nog) niet tussen. Vul dan ons contactformulier in of stuur ons een appje. Wij denken graag met je mee.

Contactgegevens