Haal meer rendement uit je bedrijfsuitje

Hoe lastig en ingewikkeld de huidige coronatijd ook is, toch zitten er ook goede kanten aan. Een daarvan is dat we het belang van ervaringen steeds meer op waarde gaan schatten. En dat we dus beter nadenken over wat de beste bestemming en invulling is van een bedrijfsreis. Als je als bedrijf de luxe hebt om weg te gaan, is dat best bijzonder. En dus is de vraag: hoe zorg je ervoor dat het ook een zinvolle trip wordt?

 In het verleden zag je vaak dat de eigenaar van een bedrijf een bepaalde bestemming of activiteit zelf heel gaaf vond, zonder erbij stil te staan wat zijn personeel eigenlijk wilde. Dan werd er een wintersportreis met een skiprogramma georganiseerd, omdat hij dacht dat iedereen daar blij van werd. Eenmaal op bestemming bleek vaak dat een significant aantal van de groep nog nooit had geskied en dat eigenlijk ook niet zag zitten. Naar de sneeuw, prima, maar skiën? Liever niet. Als je je dat van te voren niet realiseert, worden er mensen uitgesloten en dat is jammer.

 

 

Draagvlak
Wij adviseren klanten dus om eerst onderzoek te doen binnen je bedrijf. Stem met elkaar af wat men de meest gave ervaring zou vinden. Laat mensen daarbij niet kiezen uit honderd verschillende opties, maar noem er drie: een winterprogramma, een zomerprogramma of iets ertussenin. En kies je voor winter, wil je dan naar de bergen of wil je iets anders? En, steeds belangrijker, wil je vliegen of wil je dat liever niet? Op die manier wordt vrij snel duidelijk waar je medewerkers het meest blij van worden en weet je zeker dat je draagvlak hebt binnen het bedrijf.

Meerwaarde
Daar komt nog iets bij. Het is momenteel intern en extern niet meer te verkopen om alleen maar wat ‘leuks’ te doen. Wanneer je aan de bedrijfsreis  een inhoudelijke component verbindt en zegt: “We geven deze experience meerwaarde door samen te werken aan een beter bedrijf”, dan levert zo’n uitje ook nog eens rendement op. Bovendien heb je meteen je WKR-verhaal voor elkaar en zijn je medewerkers na afloop beter gemotiveerd en dichter bij elkaar gekomen.

 

 

Sledehonden safari in Zweden

Bubbel
Dan brengt mij op het volgende punt. Wij zien dat de impact van een uitje vele malen groter is wanneer je als bedrijf de keuze maakt – eigenlijk gedwongen door corona – om in een bubbel met elkaar weg te gaan. Want wat krijg je als je naar een ‘gewone’ winter- of een zomerbestemming gaat en iedereen los laat? Dan zitten dezelfde groepjes als altijd weer bij elkaar in een appartement of op de kamer, spreken dezelfde mensen met elkaar af in een club en staan ze met diezelfde mensen aan de bar.

Met anderen in gesprek
Dat betekent dat de broodnodige samenhang die je wil creëren als bedrijf er dan niet komt. Sterker nog, het draagt alleen maar bij aan meer afstand tot elkaar. Maar zit je ergens op een locatie in de ‘middle of nowhere’, in die bubbel, dan word je gedwongen ook met anderen in gesprek te gaan, zeker als je aan een bepaald thema gaat werken. En dan kom je erachter dat je die ene collega die je nog nooit hebt gesproken, eigenlijk best sympathiek is, dat hij hele interessante dingen zegt en sterker nog, dat hij jou misschien wel kan helpen oplossingen te vinden voor vraagstukken binnen het bedrijf waar je voorheen geen raad mee wist.

Goede locaties
Het is best bijzonder om te merken dat bedrijven, juist dankzij de huidige coronaperiode, veel meer rendement halen uit een bedrijfsuitje. Maar dat is precies wat ik de afgelopen maanden regelmatig heb zien gebeuren. Dus doe daar vooral je voordeel mee! En wat goede locaties voor dit soort trips betreft: laat dat nou net onze specialiteit zijn.

Nieuwsgierig geworden? Vraag ons wat er allemaal mogelijk is, we vertellen het je graag!

Ilmar Wessels, entrepreneur @Sailing Dutchman

 

 

Heeft u interesse in een van onze arrangementen,
incentives of events?

Of heeft u een idee of een vraag. Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij denken graag met u mee.

Of stuur Ilmar een appje!

Maak een afspraak om uw wensen te bespreken

Sailing Dutchman heeft jarenlange ervaring in het organiseren van zakelijke events op en rond het water in de sneeuw of op het ijs. We houden van een persoonlijke benadering en komen graag langs om uw plannen te bespreken.

Contactgegevens