Het is al zo vaak gezegd: als iets koopt, heb je er eventjes plezier van en vervolgens ebt het blije gevoel snel weer weg. Maar als je hetzelfde bedrag besteedt aan een ervaring, dan heb je er voor jaren plezier aan. Zo werkt het ook bij het belonen van je werknemers. Krijg je een loonsverhoging, ben je best even blij, maar ben je het al bijna weer vergeten wanneer je de deur uitloopt. Maar mag je mee op een leuk en bijzonder uitje, dan heb je het er nog jaren over.
Investeren
En dat hoort helemaal bij deze tijd. Sterker nog, het is haast een secundaire arbeidsvoorwaarde om met elkaar wat leuks te beleven. Je ziet dat juist die bedrijven die momenteel succesvol zijn, hierin investeren. En dat de bedrijven die dat niet doen, problemen hebben. Lees de kranten er maar op na: de economie trekt aan, maar de werknemers worden niet beloond. Het gevolg laat zich raden: eindeloze discussies – en als je niet uitkijkt stakingen – over relatief kleine loonsverhogingen. Doodzonde, en nergens voor nodig. Want op het moment dat mensen tevreden zijn en zich gewaardeerd voelen, heb je dat soort discussies niet.