Bedrijfsuitjes met een doel: stel plezier en vitaliteit centraal

Vaak ontstaan de beste ideeën tijdens een goed gesprek met onze relaties. Zo zat ik een tijdje terug bij een klant die jaarlijks meerdere uitjes organiseert. Tot dan toe schakelde hij ons alleen in wanneer het echt bijzonder moest zijn. Natuurlijk, we profileren ons graag als evenementenbureau waar je terecht kunt voor unieke en exclusieve bedrijfsuitjes, maar wij kunnen – met al onze ervaring – natuurlijk meer voor onze klanten betekenen.

Ik vroeg hem of hij er wel eens over had nagedacht wat hij wilde bereiken met al die uitjes, en wat hij uit wilde stralen naar zijn werknemers. Want al pratend bleek dat de sfeer in het bedrijf bepaald niet optimaal was en dat de medewerkerstevredenheid maar net een voldoende haalde.  “Ik zou willen”, antwoordde hij, “dat onze mensen wat meer plezier hadden in hun werk en wat meer aan hun gezondheid zouden doen. Kijk eens om je heen: veel van hen zijn niet bepaald superfit. Maar bied ik yoga of fitness aan, dan gaat er niemand.”

Meer impact

Ik deed hem een voorstel. “Wat zou je ervan denken om bij alles wat je de komende tijd organiseert twee uitgangspunten te hanteren, te weten vitaliteit en plezier. Je zult zien dat zulke uitjes veel meer impact hebben en dus veel meer resultaat opleveren. Je hoeft jouw mensen dat van tevoren niet te vertellen: laat hen verrast worden door wat ze gaan doen. En dat verrassen kun je gerust aan ons overlaten. Ik zorg ervoor dat we in een inspirerende omgeving leuke dingen doen, zodat jouw medewerkers op een ontspannen en ongedwongen manier als vanzelf in beweging komen. Ik garandeer je dat iedereen het na afloop enorm naar zijn zin heeft gehad en super actief is geweest, zonder dat ze het doorhadden.”

Vergaderen op een leeg strand_

Uitdaging

Hij snapte wat ik bedoelde en ging zelfs een stapje verder. “Weet je”, zei hij, “ik geloof in jou en ik vertrouw je, dus organiseer voor ons een leuk winteruitje waarbij ook ik niet wil weten waar we heengaan en wat we gaan doen. We stellen een budget vast en jij bedenkt een evenement waarin de twee uitgangspunten centraal staan. En waarbij ik dus net zo verrast word als mijn medewerkers.” Nou, die uitdaging nam ik graag aan natuurlijk!

WKR

Later, in de auto op weg terug, zat ik verder na te denken. We hebben het bij de WKR alleen maar over meetings en vergaderingen wanneer het gaat om een inhoudelijke invulling van het programma. Maar waarom is vitaliteit geen inhoudelijk thema? Als je je personeel naar de sportschool stuurt om hen aan hun gezondheid te laten werken, mag je dat als kostenpost aftrekken. Doen we dat echter in teamverband op een externe locatie, dan wordt het gezien als ‘fun’. En dat terwijl we op zo’n moment keihard bezig zijn om het bedrijfsresultaat te verbeteren, alleen op een manier die anders is dan we gewend zijn.

Met een tube in de sneeuw

Win-win

Dus belde ik mijn klant vanuit de auto. “Als we deze activiteiten nou boeken onder ‘vitaliteitsworkshop’, dan wordt het voor jullie, wat de WKR betreft, een puur inhoudelijk verhaal. Ik kan aantonen dat we met diverse trainers van alles hebben gedaan om jullie in beweging te krijgen. Op die manier heb je helemaal een win-win.” Ook dit begreep hij mij meteen: “Kijk, voor dit soort adviezen schakel ik jou in.”

Wat voor hem geldt, geldt voor anderen natuurlijk ook. Dus stel ik dit concept inmiddels vaker voor. En zoals het zo vaak gaat: als ik bij een nieuwe klant zit, hoor ik steevast: “Wat een goed idee, dat ik daar niet eerder aan heb gedacht!”

Ilmar Wessels, entrepreneur Sailing Dutchman Events

Heb je interesse in een van onze bedrijfsuitjes, incentives of events?

Of heb je een idee maar het staat er (nog) niet tussen. Vul dan ons contactformulier in of stuur ons een appje. Wij denken graag met je mee.

Contactgegevens